menu icon newsbox tv
    7 מפלצות שאולי לא הכרתם במיתולוגיה היהודית - ניוזבוקס
     

    7 מפלצות שאולי לא הכרתם במיתולוגיה היהודית

    רוצים להישאר מעודכנים? עשו לנו לייק בפייסבוק! בקרוב הפתעה גדולה...
    זה לוקח בדיוק שניה ללחוץ על כפתור אהבתי \ Like!

    בשבוע שעבר כתבנו לכם על מפלצות במיתולוגיה היוונית. אתם יכולים לקרוא פה את חלק א' וחלק ב'. אחד הגולשים שקרא ונהנה מהכתבות ביקש מאיתנו לכתוב כתבה נוספת, והפעם על המיתולוגיה היהודית! אז אנחנו מניחים שרוב הקוראים שלנו יהודים אבל אולי לא ידעתם שגם ביהדות יש כמה דברים מעניינים לא פחות מאשר במיתולוגיה היוונית. בואו נקרא על כמה מהיצורים האלו.

    אדני השדה

    אדני השדה אלו חיות הנראות כדמות אדם ומחוברות לקרקע כמעין חבל טבור שממנו הם חיים. על פי היהדות, כל מי שמתקרב אליהם למרחק אליו הם יכולים להגיע (הרי הם מחוברים לקרקע) נהרג על ידם. יש להם כח עצום ועל מנת להרוג אותם צריך לירות חצים מרחוק ולקרוע את החבל. כשהחבל נקרע, הם מתים בצעקה גדולה.

    לוויתן

    כשאנחנו שומעים לוויתן אנחנו חושבים על בעל החיים הימי הגדול והמוכר, אבל במיתולוגיה היהודית 'לוויתן' היה שמה של מפלצת ענקית שנראית כמו נחש דרקוני. למעשה, התיאורים ממש מתאימים לדרקון, היא יורקת אש, עיניה זוהרות ויש לה שיניים חדות שמוכנות לטרוף כל מי שיתקרב אליה. במדרש התלמודי מתואר הלוויתן כיצור ענקי ורבה בר בר חנה סיפר שכשהוא הפליג בספינה הם ראו אי, אז הם ירדו מהספינה ורק לאחר מכן התברר שהאי הענקי שעליו הם היו היה הלוויתן עצמו. כשהוא התהפך הם נפלו כולם למים, ואם הספינה לא הייתה קרובה הם היו מתים. על פי התלמוד, כשהמשיח יבוא יאכלו כל בני ישראל מבשרו של הלוויתן ומעורו ייבנו להם סוכות.

    בהמות

    בעל חיים נוסף שאת בשרו יאכלו כשהמשיח יבוא הוא 'בהמות' (נשמע כמו רבים, אבל למעשה מדובר ביחיד) והוא בעל חיים שאין לו תיאור מדויק, אבל הוא גדול וחי בביצות.

    זיז

    הייתה לנו מפלצת ים ענקית והייתה לנו מפלצת יבשה ענקית, עכשיו מדובר על ציפור ענקית. הציפור הגדולה הזאת הייתה כל כך גדולה, שאם היא הייתה פורסת את כנפיה היא הייתה מסתירה את השמש לכל יושבי כדור הארץ. גם את בשרה יאכלו בני ישראל כשהמשיח יבוא.

    חול

    במיתולוגיות אחרות נקרא אותו יצור 'עוף החול' או 'הפיניקס' אך ביהדות הוא נקרא פשוט 'חול'. מדובר בציפור גדולה שלא מתה לעולם ומתחדשת כל 1000 שנה. יש 2 פירושים שונים למה זכתה הציפור הזאת לחיי נצח, הפירוש הראשון הוא שהיא לא חטאה בגן עדן ולא טעמה מעץ הדעת ועל כן לא נענשה. והסיבה השניה היא שכשהיא הייתה בתיבת נוח, היא לא ביקשה אוכל מנוח כי ראתה שהוא טרוד בהאכלת שאר בעלי החיים.

    ראם

    הראם הוא יצור ענקי עם קרניים שבכל תקופה קיים רק זוג אחד ממינו. הזכר נמצא בקצה אחד של העולם והנקבה בקצה השני. אחרי 70 שנה מלידתם הם נפגשים ומזדווגים ולאחר מכן הנקבה הורגת את הזכר. ההריון נמשך 11 שנה ולאחר מכן נולדים זוג ראמים שעוזבים כל אחד לקצה השני של העולם, הם יפגשו שוב אחרי 70 שנה.

    דוד המלך, בדומה לסיפורו של רבה בר בר חנה הלך פעם אחת ועלה על הר, לפתע ההר התרומם והוא גילה שהוא יושב על ראם. הוא ביקש מאלוהים שיוריד אותו ואלוהים שלח אריה. בגלל שאריה מולך על שאר בעלי החיים, הראם למרות גודלו העצום, פחד מהאריה והוריד את דוד. יש שאומרים שמדובר במשל בלבד על כך שלא משנה כמה גדול וחשוב אתה, אל תתגאה ואל תתנשא.

    גולם

    הגולם היה גוש של חומר בצורת אדם שהיה נוצר על ידי כך שבשעת צרה היו כותבים את שם ה' המפורש ומכניסים אותו לתוך גוש של חומר. החומר היה מקבל רוח חיים ועל מצחו היו רושמים 'אמת'. לאחר שלא היו צריכים את הגולם יותר, היו מוחקים את האות א' והוא היה נשאר 'מת'. על פי היהדות, היו מספר אנשים שיצרו את הגולם והמקרה המפורסם בהם הוא סיפורו של המהר"ל.

    בתקופת עלילות הדם נגד היהודים הקים המהר"ל גולם שהטיל אימה ורדף אחר מפיצי עלילות הדם. בכל יום שישי היה המהר"ל מוציא ממנו את רוח החיים אך ביום שישי אחד הוא שכח והגולם יצא משליטה וחילל את השבת. המהר"ל רדף אחריו והשיג אותו בפתח בית הכנסת "אלטנוישול", הוא מחק את האות א' ממצחו והגולם מת. על פי האגדה שרידי גופו של הגולם נמצאים עד היום בעליית הגג של בית הכנסת.

    יש שיטה אחת פשוטה ומטריפה כדי להיות מגנט בחורות! זה פשוט מדהים!!! רוצים לדעת איך? לחצו כאן

    8 thoughts on “7 מפלצות שאולי לא הכרתם במיתולוגיה היהודית”

    1. לא חסרים בגמרא עוד הרבה סיפורים על שדים וכדומה. ואם סיפורי מעשיות של רבי נחמן נחשב אז בכלל יש כמויות של מפלצות… בכל מקרה לרוב אפילו בגמרא מדובר באגדתות ויש שם גוזמות רבות כדי להעביר מסר עמוק כולשהו.

      1. הקפדנו להכניס לכתבה מפלצות ולא שדים או יצורים אחרים כמו ענקים שגם עליהם יש כמה סיפורים נחמדים.

    2. כתבה ממש יפה!
      אני רק רוצה להדגיש שלא צריך להסתכל על המפלצות האלה כמו שמסתכלים על ההידרה או פגסוס, הרי יש כאן דברים שברור שאם נקרא את זה בעין רגילה הם לא הגיוניים (ציפור שמכסה את כל כדו"א? באמת? איזה מין דת תכריז על דבר כזה שאפשר להפריך בקלות? ) אלה שמפלצות האלה באו להעביר מסר, או שהיה להם זמן מיוחד בו חיו או משו כזה. כלומר יש בזה קצת יותר עומק
      מקווה שתבינו את דברי ולא תהיו קטנוניים (:

      1. מצד אחד, זה לא שונה מסיפורים אחרים בתנ"ך כמו ים שנחצה לשניים או עוג מלך הבשן שהיה ענקי. השתדלנו לכתוב את הכתבה באופן אובייקטיבי כמו שכתבנו את הסיפורים על המפלצות מהמיתולוגיה היוונית, אם אנחנו או אנשים אחרים מאמינים או לא למיתולוגיה היהודית זה לא משתקף בכתבה.
        בנוסף, גם במיתולוגיה היוונית יש סיפורים עם מוסר השכל, דוגמא לכך הוא הסיפור על איקרוס שעף קרוב מדי לשמש כך שהכנפיים שלו נמסו. מוסר השכל שלא שונה כל כך מסיפור דוד והראם.

    השאר תגובה

    שיתופים