menu icon newsbox tv
    20 המחלות הקטלניות ביותר - ניוזבוקס
     

    20 המחלות הקטלניות ביותר

    רוצים להישאר מעודכנים? עשו לנו לייק בפייסבוק! בקרוב הפתעה גדולה...
    זה לוקח בדיוק שניה ללחוץ על כפתור אהבתי \ Like!

    לבקשת אחד מהגולשים הכנו לכם כתבה על 20 המחלות הקטלניות ביותר בהיסטוריה. אל תצפו שנעבור על כל המחלות הקטלניות שיש, אך נשתדל לעבור על העיקריות או לפחות על נציג מכל סוג של המחלות הבולטות.

    שעלת

    מחלה זיהומית הנגרמת על ידי חיידק. עד תחילת המאה ה-20 היא הייתה קטלנית מאוד בעיקר בקרב ילדים, אך לאחר שהומצא החיסון ירדה המחלה באופן דרסטי. בישראל, בשנת 2015 דווח על התפרצות המחלה ומאות תושבים חלו בה ואף קרו מספר מקרי מוות של תינוקות ולכן הוחלט להקדים את גיל החיסון לשישה שבועות.

    סארס

    מחלה ויראלית בדרכי הנשימה שהופיעה לראשונה בשנת 2002 והפתיעה את כולם. הסארס הדביק 8096 בני אדם שמתוכם מתו 774. הוא נעלם באותה מהירות שבה התפרץ ותועד בפעם האחרונה ביוני 2003.

    קדחת צהובה

    מועברת על ידי עקיצת יתוש האדס בדרך כלל במקומות טרופיים וסובטרופיים. הקדחת הצהובה הרגה כמויות גדולות של בני אדם במהלך ההיסטוריה וביניהם צבא של 40,000 איש ששלח נפוליאון להאיטי שחוסל כולו על ידי הקדחת. כיום אין תרופה למחלה, אך בהחלט יש חיסון שאותו אפשר לקבל בגיל 9 חודשים ואילך.

    כולרה

    החיידק הזה במעי הדק מועבר בעיקר משתיה של מים או אכילה של אוכל ובהם יש שאריות צואה של אדם שנגוע במחלה. החיידק פוגע במערכת העיכול וגורם לאיבוד מהיר של נוזלים בגוף (עד ליטר בשעה!). במאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 מיליוני בני אדם מתו מהמחלה וגם כיום ממשיכים למות ממנה אלפים כל שנה. מוערך ש-50% מהאנשים שלא מטופלים מתים ממנה בסופו של דבר.

    שחפת

    שחפת פוגעת בעיקר בריאות אך היא יכולה לפגוע גם באיברים אחרים. היא נחשבת לאחד הנגיפים הקטלניים היום והיא גורמת למוות בכל הגילאים. 1.5 מיליון בני אדם מתים ממנה בכל שנה וזה מציב אותה במקום השני כמחלה זיהומית שהורגת הכי הרבה אנשים, אחרי איידס.

    שפעת

    את הסימפטומים אתם בטח מכירים – חום, כאב ראש, נזלת, כאב גרון, שיעול ואפילו כאבי שרירים. חשוב להדגיש ששפעת וצינון זה 2 דברים שונים מכיוון שצינון בדרך כלל לא מלווה בחום או בכאבי שרירים וחולשה כמו בשפעת. אתם בטח לא מזהים את השפעת כמסוכנת כל כך אבל בעבר הייתה מאוד מסוכנת. בין השנים 1918-1920 היא הרגה כ-40 מיליון בני אדם והרגה עוד מיליונים אחרי ולפני תקופה זו שזכתה לכינוי 'השפעת הספרדית' שלמרות שמה, לא הייתה רק בספרד. (לאחר מלחמת העולם הראשונה הייתה צנזורה בהרבה מדינות, וספרד שהייתה ניטרלית במלחמה פרסמה את עניין המגפה)

    סרטן הריאות

    אם כבר עוסקים במחלות, אי אפשר שלא להזכיר את 'המחלה'. מבין כל סוגי הסרטן, סרטן הריאות הוא הכי קטלני ויותר ממיליון וחצי בני אדם מתים כתוצאה ממנו בכל שנה.

    אבולה

    אבולה היא מחלה זיהומית נדירה בעלת שיעור תמותה גבוה. עד שנת 2013 היא לא הייתה מפורסמת כל כך ובין השנים 1976 ועד 2013 אובחנו רק 1716 בני אדם שסבלו מהמחלה. בשנת 2014 הייתה ההתפרצות הגדולה של המחלה ומעל 10,000 בני אדם אובחנו כשכמעט חצי מהם לבסוף מתו מהמחלה. מתוך כל ההרוגים, הרוב המוחץ היו באפריקה ודווחו רק 17 מקרים של אבולה מחוץ לאפריקה.

    שפעת העופות

    על השם הזה בטח שמעתם בשנים האחרונות. אמנם השפעת לא הרגה יותר מדי בני אדם ביחס למחלות האחרות ברשימה אלא כמה עשרות בלבד, אך הפחד הוא שהמוטציה של הנגיף תתפתח ותהפוך להיות בהיקף גדול כמו השפעת הרגילה. הפחד הזה גדל במיוחד מהסיבה שעדיין לא נמצאה תרופה יעילה למחלה.

    שפעת החזירים

    למרות שהמגפה של שפעת החזירים הסתיימה, היא בהחלט יכלה להיות קטלנית. המערכת החיסונית של החזירים אמנם מכירה את הנגיף ומתמודדת איתו בקלות, אבל בני האדם לא.

    טטנוס

    נקרא בעברית צפדת. המחלה הקשה הזאת עושה לשרירים חיים קשים והיא מעוותת ומכווצת אותם. התהליך הזה מגיע לכל הגוף ויכול לגרום אפילו לקרעים ושברים בשרירים. בשנת 2001 מתו מהמחלה הזאת כ-300 אלף בני אדם, בשנת 2008 רק 61 אלף ונכון לשנת 2011 רק 14 אלף אובחנו במחלה. ניתן להימנע מהמחלה הזאת באמצעות חיסון.

    עגבת

    מחלת המין הזאת מדבקת ומעריכים כי 12 מיליון בני אדם נדבקים בה בכל שנה. התסמינים מרובים וביניהם בעיות לב ופריחה. הכינוי שנדבק למחלה היא 'החקיין הגדול' וזה מהסיבה שהיא לפעמים 'מתחפשת' למחלות אחרות ועל כן לעתים קשה להבחין במחלה בשלבים הראשונים שלה.

    דבר

    מחלה נוספת שהרגה כמות גדולה של בני אדם במהלך ההיסטוריה. היא מתחילה בדרך כלל ממכרסמים ופרעושים והיא גרמה למותם של 2\3 מהאנשים שנדבקו בה.

    דבר הייתה אחת המחלות העיקריות בתקופת המגפה השחורה (למרות שיש חוקרים הסוברים שזו הייתה אבעבועות שחורות או מחלות אחרות) שבה חוסלו עשרות מיליוני בני אדם. אגדה אורבנית שמסופרת מדור לדור היא שמספר היהודים שמתו בתקופה זו היה קטן בהרבה משאר העמים בגלל מנהגי האבלות ומנהגי שטיפת הידיים בבוקר ולפני ואחרי האוכל – דבר שכמובן הגביר את האנטישמיות והיהודים הואשמו שהם הגורמים למגפה והם מרעילים את הבארות.

    צרעת

    צרעת בעבר הייתה שם כולל להרבה מחלות שהמכנה המשותף שלהם היה פריחה על העור והיא הרגה חלק משמעותי מבני האדם במהלך ההיסטוריה. במהלך השנים הוקמו אלפי מוסדות ובתי חולים לטיפול בצרעת בלבד ואפילו היה בית חולים כזה בירושלים והוא נסגר לפני כמה שנים.

    חצבת

    למרות שכבר קיים חיסון יעיל מאוד למחלה, היא אחת המחלות השכיחות ביותר בעולם. היא מלווה בפריחה וכתמים על הגוף וסיבוכים של המחלה מובילים לדלקת ריאות או דלקת קרום המוח.

    דלקת קרום המוח

    נקראת גם 'מנינגיטיס' והיא מתרחשת כשחיידקים או נגיפים מגיעים לקרומי המוח דרך הדם או מחדירה ישירה כמו דלקת באוזניים, דלקת סינוסים או לאחר שברים בגולגולת. התסמינים הנפוצים ביותר הם כאבי ראש ועורף קשה עם חום ואפילו בלבול.

    איידס \ HIV

    מי שנדבק בנגיף סובל מהיחלשות המערכת היחסונית ובכך גורם למחלות שונות לשגשג בקלות רבה יותר בגוף. בשנות ה-90 החלו לבצע טיפולים שמונעים את התפרצות הנגיף או לפחות מאפשרים לנושאים לחיות באופן רגיל כמעט כמו מי שאינו נושא את הנגיף. מאז שהתגלה תועדו כבר מעל 30 מיליון מקרי מוות מהסיבה הזאת.

    מלריה

    מחלה זיהומית טרופית שהפכה לאחד ממקרי המוות הנפוצים ביותר בעולם. בשנת 2009 חלו במלריה 225 מיליון בני אדם ובשנת 2010 מתו ממנה 655 אלף חולים. המחלה לא קיימת בישראל כבר עשרות שנים והיא פוקדת בעיקר את אפריקה.

    מחלות לב

    קיימים מספר סוגים של מחלות לב בין אם מדובר בתפקוד לקוי, סתימה של עורק או הפחתת אספקת דם. הסיכון למחלות לב עולה עם הגיל, הכולסטרול, העישון, סוכרת ועם לחץ דם.  מחלות לב כנראה הורגות הכי הרבה בני אדם בכל שנה מכל סוג מחלה אחרת.

    אבעבועות שחורות

    זהו ככל הנראה הנגיף שקטל הכי הרבה בני אדם במהלך ההיסטוריה. כמו כל מחלה ויראלית היא מתחילה מחום וכאבים אך היא מתקדמת לפריחה ואף לשלפוחיות ומוגלות. לא רק זה אלא שהשלפוחיות יכולות להיווצר גם בתוך הגוף כמו בוושט ובקנה הנשימה.

    למזלנו הרב, במאה ה-17 נוצר חיסון אפקטיבי ובשנת 1977 לא אובחנו מקרים חדשים של המחלה. תחשבו על כמות החיים שהציל האיש שהמציא את החיסון, הוא גם מופיע בכתבה שפרסמנו על האנשים שהצילו את העולם – לקריאת הכתבה.

    יש שיטה אחת פשוטה ומטריפה כדי להיות מגנט בחורות! זה פשוט מדהים!!! רוצים לדעת איך? לחצו כאן

    2 thoughts on “20 המחלות הקטלניות ביותר”

    השאר תגובה

    שיתופים