menu icon newsbox tv
    5 אסונות החלל הגדולים ביותר - ניוזבוקס
     

    5 אסונות החלל הגדולים ביותר

    רוצים להישאר מעודכנים? עשו לנו לייק בפייסבוק! בקרוב הפתעה גדולה...
    זה לוקח בדיוק שניה ללחוץ על כפתור אהבתי \ Like!

    בשנים האחרונות ראינו שסרטי חלל כדוגמת 'כוח משיכה' ו-'בין כוכבים' כובשים את לב הצופים וזוכים להתעניינות רבה במיוחד בגלל העניין המסתורי שבהם, וכמו כמעט בכל סרט מתח, גם בסרטי חלל יש אסונות, כמו במציאות. התחזיות אומרות שכבר בשנים הקרובות יוכלו לצאת תיירים לחלל כחלק מטיסות מסחריות, אך האם אנשים ירגישו באמת בטוחים לצאת למקום הלא ודאי הזה שנקרא 'חלל'?

    עד היום נהרגו 19 אסטרונאוטים וקוסמונאוטים בתאונות בחלל או באימונים כשרובם היו בתקופת המירוץ לחלל והמתח שהיה בין ברית המועצות לארצות הברית. לאור ההתעניינות מצד הגולשים באתר ובדף הפייסבוק של 'דברים שלא ידעתם', החלטנו להכין לכם כתבה על 5 אסונות החלל הגדולים ביותר.

    1. סויז 1

    סויוז 1 הייתה החללית המאויישת הראשונה ששלחה ברית המועצות לחלל. התיכנון המקורי היה לשגר את חללית סויוז 2 יום אחד לאחר ששוגרה סויוז 1 אך בסופו של דבר בעקבות גשם חזק שפקד את קוסמודרום בייקונור השיגור לא התאפשר.

    כשסויוז 1 שוגרה ובתוכה הקוסמונאוט (שם שניתן לאסטרונאוטים רוסים) ולדימיר קומארוב החלו הבעיות להופיע. אחד הלוחות הסולאריים לא נפתח וגרם למחסור בכח למערכות החללית. לאחר 25 שעות טיסה ניסתה החללית לחזור לכדור הארץ אך תקלה במצנח הבלימה צצה גם היא והמצנח לא נפתח. קומארוב ניסה לפתוח את מצנח הגיבוי אך הוא הסתבך עם המצנח הראשון שלא נותק כראוי בגלל תקלה גם כן. החללית ששקלה יותר מ-6 טון התרסקה וגרמה למותו של קומארוב. הוא נקבר בבית הקברות של חומת קרמלין יחד עם גדולי האומה של רוסיה בתקופה הסובייטית.

    2. אפולו 1

    גם אפולו 1 הייתה אמורה להיות החללית הראשונה מסוגה – החללית הראשונה בתוכנית אפולו האמריקאית בינואר 1967 ובה האסטרונאוטים (מימין לשמאל בתמונה) צ'אפי, וויט וגריסום. כבר כשנכנסו האסטרונאוטים לחללית הבחין גריסום בריח מוזר, אך בדיקות שנעשו לא העלו דבר, למרות שבפועל אזעקה הופעלה, אנשי בקרת הסביבה הניחו שמדובר בתנועות של הצוות ולא הסיקו שמדובר בזרם חמצן גבוה.

    בשעת הספירה לאחור לקראת ההמראה הבחינו אנשי הצוות בתקלה נוספת ובעקבות זאת נדחתה ההמראה בכ-51 דקות. תוך 4 שניות מהספירה לאחור נשמע צ'אפי אומר "אש, אני מריח אש" ומיד אחריו נשמע וויט צועק בהחלטיות "אש! אש בתא הטייס!".

    מיד לאחר שנשמעו קריאות העזרה רצו צוות מחלצים וטכנאים להציל את האסטרונאוטים אך מפאת עוצמת האש שפקדה את הכניסה, חלק מהטכנאים ברחו כדי לא להיפגע והשאר עוכבו. האש ש'דחפה' את המחלצים לא נתנה להם להיכנס עד שכבר היה מאוחר מדי ושלושת האסטרונאוטים נהרגו מהרעלת פחמן דו חמצני בעיקר ומכוויות.

    3. סויוז 11

    סויוז 11 המריאה מברית המועצות בשנת 1971 ועליה 3 קוסמונאוטים –  ולדיסלב וולקוב, ויקטור פצאייב וגיאורגי דוברובולסקי. ההמראה עבר בהצלחה והצוות הצליח להגיע לתחנת החלל שם שהה 25 ימים כשבסופם התגלתה תקלה. התקלה הייתה שסתום קטנטן בקוטר של 1 מ"מ בלבד שנפתח והחל לשחרר אוויר מתוך החללית. מיד לאחר מכן מיהרו הקוסמונאוטים להגיע חזרה לכדור הארץ ואמנם הצליחו לנחות בשלום, אך כשנפתחו הדלתות נמצאו גופותיהם שמתו מחנק, ולמעשה היה זה הטייס האוטומטי שהנחית את החללית בשלום. שלושת ההרוגים הללו הם האנשים הראשונים שמתו בחלל בעוד שבתאונות קודמות ההרוגים היו בכדור הארץ.

    4. אסון מעבורת החלל צ'לנג'ר

    האסון במעבורת החלל צ'לנג'ר היה לאחד האסונות הגדולים ביותר בתולדות נאס"א ובו נהרגו 7 אסטרונאוטים בינואר 1986. בזמן השיגור התאספו רבים כדי לצפות באירוע ההיסטורי שגם שודר בטלוויזיה בשידור ישיר (סרטון למטה מצורף, אזהרת צפייה סרטון שעלול להיות קשה לצפייה) אך כ-70 שניות לאחר ההמראה היה ניתן לראות שמשהו לא כשורה. 3 שניות לאחר מכן התפוצצה המעבורת והתרסקה באוקיינוס האטלנטי. הסיבה להתרסקות הייתה אטם בטיל ההאצה שנפגם כתוצאה ממזג האוויר הקר שהיה באותו היום ומסיבה זו יצאו גזים לוהטים שחיממו את מיכל הדלק עד שלבסוף פוצצו אותו.

    ההרוגים באסון הם ג'ודית רזניק, פרנסיס סקובי, מייקל סמית, רונאלד מקנייר, אליסון אוניזוקה, גרגורי ג'ארוויס וכריסטה מקאוליף

    5. אסון מעבורת החלל קולומביה

    את אסון הקולומביה הנוראי רבים מאיתנו בישראל מכירים כאסון בו נהרג האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון. ביום שבת, ה-1 בפברואר 2003, כשחזרה מעבורת החלל לכדור הארץ מעל שמי טקסס היא התפרקה כשנכנסה לאטמוספרה וכל חלקיה התפזרו מגובה של 60 קילומטר מהקרקע אל שטח גדול בטקסס ולואיזיאנה. צוותי חיפוש רבים אספו את השברים והחלקים במשך זמן רב עד שנאספו לבסוף כ-84,000 חלקים החל מברגים ועד חלקים גדולים יותר. ככל הנראה התאונה קרתה בגלל חלק שהתפרק מהחללית ופגע בכנף השמאלית של המעבורת ובכך פגע בשכבה שנועדה למנוע ממנה להתלקח.

    השידור הישראלי לנחיתת המעבורת (15:55 – ההודעה שנותק הקשר, 28:00 – סרטון החלקים שנופלים מהאטמוספרה)

    לאחר האסון, הונצחו ההרוגים בגבעות קולומביה במאדים שם כל אחת מהגבעות נקראה על שם אחד מהאסטרונאוטים. בישראל, הנצחות רבות נעשו לאילן רמון ביניהם יישובים, בתי ספר, נמלי תעופה, פארקים ובניינים.

    יש שיטה אחת פשוטה ומטריפה כדי להיות מגנט בחורות! זה פשוט מדהים!!! רוצים לדעת איך? לחצו כאן

    3 thoughts on “5 אסונות החלל הגדולים ביותר”

    השאר תגובה

    שיתופים