menu icon newsbox tv
    3 הסברים מדעיים להתנהגויות מוזרות שלנו - ניוזבוקס
     

    3 הסברים מדעיים להתנהגויות מוזרות שלנו

    פורסם לפני 8 שנים עם התגיות , ,
    רוצים להישאר מעודכנים? עשו לנו לייק בפייסבוק! בקרוב הפתעה גדולה...
    זה לוקח בדיוק שניה ללחוץ על כפתור אהבתי \ Like!

    לפעמים בני אדם עושים דברים מוזרים והם לא יודעים שהם מוזרים כי הם הפכו לחלק מהחיים שלנו ואנחנו כבר לא מסתכלים עליהם בצורה אובייקטיבית. אבל אל תדאגו, תמיד יהיו את האנשים שישאלו את השאלות על הדברים המוזרים האלו וירצו למצוא להם תשובה. לפניכם 3 דוגמאות של דברים שאנחנו נוטים לעשות ואף אחד לא ייחס להם חשיבות – והתשובות המדעיות של 'למה אנחנו עושים אותם?' סוף סוף מתקבלות.

    1. למה אנחנו לא מחליפים נייר טואלט בשירותים?

    אם נכין רשימה של הדברים הכי קשים שבן אדם עושה בחייו כנראה שהחלפת גליל נייר טואלט ריק באחד חדש נמצאת בתחתית הרשימה. אבל משום מה, אנשים רבים עדיין לא יוזמים החלפת נייר טואלט במידה והם סיימו את הישן. ולמה זה? ובכן, פסיכולוגים עסקו בסוגיה החשובה הזאת וניסו לפענח את הסיבה לכך.

    ולאיזו מסקנה הגיעו הפסיכולוגים? שאנחנו עצלנים. הפסיכולוגים מאוניברסיטת ניו יורק בדקו וגילו שבני אדם פשוט לא מרגישים שיש להם תגמול אם הם יחליפו את נייר הטואלט. באותה מידה, זריקת הזבל לפח האשפה או הדחת כלים הן גם פעולות שלא יוצא לנו מהן כלום (אלא אם כן חסרים לנו כלים) אבל כולנו מכירים את ההרגשה שאם יש לכם דבר מה לזרוק לזבל אתם פשוט תייצבו אותו בראש הערימה במקום להחליף את השקית בשקית חדשה ולזרוק את הישנה לפח האשפה.

    אותם פסיכולוגים טוענים שעל מנת שלבן אדם תהיה המוטיבציה לעשות משהו, הוא צריך 3 דברים: יכולת, עצמאות ושייכות. את היכולת אנחנו יכולים להבין, מה עם עצמאות? המשימה צריכה להיות משימה שבה אותו אדם ירגיש בסופה שהוא עשה משהו בעל משמעות ויקבל מכך סיפוק, כמו למשל שבן אדם עושה משהו מאתגר כמו לתקן דלת חורקת או להרכיב מוצר מאיקאה. ודבר אחרון הוא 'שייכות'. למה התכוונו אותם פסיכולוגים? לכך שאותה משימה צריכה להיות משימה שהבן אדם ירגיש שהוא עושה את זה למען כל דיירי הבית שהוא חלק מהם.

    2. למה אנחנו רוצים לנשוך דברים חמודים?

    כשיש תינוק בסביבה תמיד תשמעו את ההורים שלו או את החברים של ההורים אומרים בקול תינוקי ומעצבן "אתה כל כך חמוד שבא לי לנשוך אותך", או שבמקום רק להגיד הם באמת נושכים בצורה חמודה אך פראית לגמרי. ובכן, מדענים יצאו מנקודת הנחה שאותם אנשים עושים זאת לא בגלל שהם רעבים והם באמת רוצים לאכול את התינוק אלא בגלל סיבות פסיכולוגיות אחרות.

    אז קיימות שתי תיאוריות: הראשונה היא שחלקים שקשורים להנאה ולתחושה מתבלבלים לנו במוח וכשבני אדם (נשים בעיקר) רואים תינוק קטן וחמוד – עוברת להם אותה הרגשה שיש כשאנשים אוכלים אוכל טעים. זה נשמע מוזר, אבל זו אחת הסיבות האפשריות שיש לכך שאנחנו מכניסים ידיים קטנות וחמודות לתוך הפה שלנו.

    התאוריה השניה היא שזו דרך שבה בעלי חיים ויונקים בפרט מראים חיבה. בטוח יצא לכם לראות 2 חתולים או כלבים או כל בעל חיים בסגנון שמעין 'נלחמים' עם השיניים הקטנות והחמודות בצורה לא מזיקה מתוך חיבה אחד לשני. בעלי חיים עושים זאת מכמה סיבות וביניהן: שיפור יכולות הלחימה, שיפור יכולות מוטוריות או לכיף. אך הסיבה שאולי המתאימה לבני האדם היא דווקא מבחינה חברתית. צריך הרבה אמון בין בעלי חיים לתת לבעל חיים אחר לנעוץ בך את שיניו ולדעת שהוא לא יגרום לך נזק בכוונה ולפיכך פעולות הנשיכה האלו מחזקות את הקשרים החברתיים. על פי אותם מדענים, זו יכולה להיות אחת מהסיבות לכך שאנחנו נושכים דברים חמודים שאנחנו אוהבים.

    3. למה אנחנו מובכים משתיקה ארוכה?

    קשה להאמין שיש אדם שלא קרה לו משהו דומה לכך שבאמצע דו שיח פתאום 2 הצדדים השתתקו, לאף אחד לא היה מה להגיד עוד בנושא והייתה אווירה של שתיקה מביכה. אבל מה מוזר בכלל בלשבת סתם אחד ליד השני בלי לדבר? למה לפעמים שתיקה גורמת לנו למבוכה?

    את התשובה לכך נותן הפסיכולוג נמקג'י קודנבורג והוא טוען שבמידה ושיחה לא זורמת באופן קולח וטבעי אנחנו מתחילים להרגיש פתאום שאולי משהו לא בסדר. אנחנו מתחילים לחשוב אולי אנחנו לא מעניינים או לא מדברים לעניין ובכך מתחילים לנסות להבין איפה מיקומינו בחברה. מצד שני, אם השיחה הולכת מעולה ויש אווירה כיפית של שיחה אנחנו מרגישים טוב עם עצמינו וגם בטוחים יותר ביכולות החברתיות שלנו.

    אם אתם חושבים שזה קצת מוזר, תבינו שלא כל התרבויות מקבלות שתיקה כמבוכה. ביפן למשל, הפסקה ארוכה במהלך שיחה היא למעשה סימן לכבוד, ועל כן חברות רבות שפועלות באופן בין-לאומי לומדות את הדברים האלה על מנת לקדם את היחסים שלהם עם חברות יפניות מצליחות שאיתן הן רוצות לעשות שיתופי פעולה.

    בני אדם מפינלנד, אוסטרליה וכאלו ממדינות שונות באסיה גם לא מרגישים ששתיקה ארוכה היא מביכה ואם כבר – אז הם חושבים שאמריקאים מדברים יותר מדי ומנסים להיות דומיננטים יותר מדי בשיחות.

    לסיכום: אמנם אין לנו אפשרות להוציא מכם את רגעי השקט המביכים בשיחה אבל בפעם הבאה שהיא תיקרה לכם – לפחות תבינו למה.

     

    יש שיטה אחת פשוטה ומטריפה כדי להיות מגנט בחורות! זה פשוט מדהים!!! רוצים לדעת איך? לחצו כאן

    השאר תגובה

    שיתופים