menu icon newsbox tv
    אפקט הצופה מהצד - אדם זקוק לעזרה ועוברי אורח לא עושים דבר - ניוזבוקס
     

    אפקט הצופה מהצד – אדם זקוק לעזרה ועוברי אורח לא עושים דבר

    רוצים להישאר מעודכנים? עשו לנו לייק בפייסבוק! בקרוב הפתעה גדולה...
    זה לוקח בדיוק שניה ללחוץ על כפתור אהבתי \ Like!

    בתאריך 18 באפריל 2010 באזור קווינס שבניו יורק ארעה תקרית שגורמת לנו לחשוב מחדש על איך בני אדם מתנהגים היום ועל האיכפתיות של אנשים כלפי אנשים זרים.  אדם בשם הוגו אלפרדו טייל יקס שהיגר מגואטמלה והיה חסר בית היה גם גיבור הסיפור וגם הקורבן.

    הוגו נתקל באותו היום במקרה בו הותקפה בחורה על ידי שודד והחליט להירתם לעזרתה, בעקבות כך הוא ספג דקירות מרובות בחזה אך הצליח להבריח את הדוקר. הוגו לא וויתר והחליט לנסות לרדוף אחר הדוקר אך לאחר כמה שניות התמוטט כתוצאה מפצעיו ונותר מוטל בצד הדרך.

    מצלמות האבטחה מראות שיותר מ-20 בני אדם עברו לידו מבלי להגיש לו עזרה וגם האישה שעליה הגן ברחה מהזירה בפחד ולא חזרה. מבין כל אותם 20 אנשים, חלקם עצרו להסתכל עליו, אחד החליט לצלם תמונה ולהמשיך בדרכו ואחד אפילו הפך אותו, ראה את הדם והלך מבלי לטרוח אפילו להתקשר לאמבולנס. שעה שלמה חלפה עד שהגיעו הפרמדיקים וזה כבר היה מאוחר מדי, הוגו מת מפצעיו באותו המקום בו הוא התמוטט.

    המקרה הזה שארע רק לפני 5 שנים זעזע את תושבי ניו יורק והפך לשיחת היום "עד לאן הגענו", אך למעשה זהו לא מקרה יחיד במינו ובמשך שנים אנשים שהיו צריכים את עזרת העוברים והשבים לא זכו לקבל זאת. מקרים כאלו זכו לקבל את השם "אפקט הצופה מהצד".

    אפקט הצופה מהצד

    אפקט הצופה מהצד הוא מושג בפסיכולוגיה חברתית שמוכר מאוד לאנשים שעוסקים בנושא. במקרים כאלו האדם היחיד מרגיש שהאחריות שלו לעזור ולתרום קטנה יותר ככל שיש יותר אנשים. כאשר אדם רואה מקרה של אדם במצוקה, הוא לא טורח להתקשר מהסיבה שהוא הסיק שמישהו אחר כבר בוודאי יעשה זאת ולכן דווקא במקרים בהם רק אדם אחד נמצא במקום יש סיכוי גבוה יותר שהקורבן יזכה לסיוע.

    רצח קיטי ג'נובזה

    המקרה הראשון שהיווה דוגמא לאפקט הצופה מהצד היה רצח קיטי ג'נובזה בשנת 1964. קיטי, שחזרה לביתה 3:15 לפנות בוקר, החנתה את מכוניתה במרחק של כ-30 מטר מהבית והלכה לכיוונו תוך כדי שהיא מבחינה באדם זר הולך אחריה. היא החליטה למהר יותר בהליכתה והאדם שהיה מאחוריה, ששמו וינסטון מוזלי, החליט לרדוף אחריה ולדקור אותה פעמיים בגבה. בשלב זה קיטי כבר הייתה ממש קרובה לבניין בו היא גרה והיא צעקה "אלוהים! הוא דקר אותי! תעזרו לי!" וכמה מהשכנים שהיו במקום הסתכלו מהחלון וראו את קיטי מותקפת. אחד השכנים קרא לעבר התוקף שיסתלק מהמקום והאחרון ברח מהזירה.

    קיטי שנפצעה קשה ניסתה לפלס דרכה לעבר דירתה והגיעה למרגלות דלת אחורית שככל הנראה הייתה נעולה ולא היה ניתן להסתכל לשם מחלונות הבניין. שכנים טענו שהתקשרו למשטרה והמשטרה לא הגיעה (באותו זמן לא היה מוקד 911 אלא היו צריכים להתקשר למשטרה המקומית). לאחר 10 דקות שקייטי הייתה מוטלת למרגלות הבניין חזר התוקף והחליט לדקור אותה עוד ולאנוס אותה. רק לאחר חצי שעה שבה היא נאבקה בו ומתה מפצעיה עזב התוקף את המקום ללא מפריע.

    רצח קייטי ג'נובזה לא עשה רעש בימים שלאחר הירצחה אך לאחר שבועיים התפרסמה כתבה גדולה בעיתון שטענה ש-38 אנשים שהיו באזור לא הגישו לה עזרה והמקרה עורר מהומה. בית המשפט קבע שרק 12 אנשים היו באזור, שמעו את צעקותיה או ראו אותה מותקפת ויכלו להזעיק עזרה ואף אחד מהם לא עשה זאת. התוקף נשפט לעונש מוות אך לאחר מכן הומתק למאסר עולם בגלל שככל הנראה היה לא שפוי. מאז עבר התוקף 16 שימועים לשחרור כשהאחרון מביניהם היה לפני שנתיים.

    אפקט הצופה מהצד בישראל

    אנחנו רוצים להאמין שהמצב בישראל יותר טוב, במיוחד בגלל פיגועי הטרור שהיו בישראל שהגבירו את המודעות במקרים בהם אנשים היו מתקשרים לדווח על חפץ חשוד, אדם חשוד או חס וחלילה פיגוע. אך גם בישראל קורים מקרים כאלה בעיקר בתאונות. המקרה המפורסם מביניהם הייתה התאונה של משה ישראלי בשנת 2007. משה, מורה נהיגה, שנסע על אופנוע בצומת ליד אזור נמחץ בין 2 משאיות ונפל על הכביש. במשך דקה וחצי מכוניות ואופנועים עברו במקום ולא הגישו לו עזרה ומצלמות האבטחה שהיו במקום התפרסמו בכלי התקשורת ועוררו את השיח הציבורי ברחבי המדינה.

    במקומות רבים בעולם קיים חוק שדורש מאנשים לצאת לעזרת אנשים אחרים במידה והם יכולים ואפילו בפרק הסיום של הסדרה 'סיינפלד' עסקו בנושא. נקווה שלא תצטרכו, אך זכרו זאת במידה ואתם נתקלים במקרה שמישהו צריך עזרה – תעזרו לו כאילו אף אחד אחר לא נמצא שם בשבילו מלבדכם.

    יש שיטה אחת פשוטה ומטריפה כדי להיות מגנט בחורות! זה פשוט מדהים!!! רוצים לדעת איך? לחצו כאן

    One thought on “אפקט הצופה מהצד – אדם זקוק לעזרה ועוברי אורח לא עושים דבר”

    השאר תגובה

    שיתופים